Connect with us

Viral

“Aku rimas la dengan peniaga Kelantan ni, cakap KL tak boleh ke? Sedar diri tu sikit…”

Seringkali kita mendengar peribahasa masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak yang bermakna menyesuaikan diri dengan tempat baru. Namun pernahkah kita terfikir, adakah kita perlu menyesuaikan diri dengan keadaan ataupun kita yang harus mengubah persekitaran itu agar serasi dengan kita?

Seorang pengguna Twitter baru-baru ini telah memuat naik status berkongsi luahan hatinya tentang sikap individu yang masih mengekalkan dialek ataupun loghat negeri walaupun berada di luar kawasan tempat tinggal mereka.

Menurut Areej, dia berasa geram dan kecewa dengan sikap sesetengah peniaga warga Kelantan yang masih berkomunikasi dalam loghat mereka walaupun tidak difahami oleh pelanggan yang datang membeli.

Ingat orang faham ke?

Dah banyak kali macam ni

Merantau negeri orang, cakap la KL

Tambah Areej, peniaga tersebut perlu belajar dan menyesuaikan dengan tempat serta suasana yang baru dengan dialek tempatan kerana majoriti akan memahami apa yang mereka cuba untuk sampaikan.

Faham situasi

Tolong fahamkan isu ni

Sumber : Areej

Komen

Continue Reading
Advertisement
1 Comment

1 Comment

  1. Avatar

    Nadirah Aris

    March 12, 2018 at 12:26 pm

    wei areej, kalu mung raso ore klate x leh kecek kl mung x soh g make sano la, x soh dok hino2 ore klate..mung x kenal lg buku ngn ruas deh….bahasa jiwa bangsa…ak g london pun ak kecek klate jah..x blagok nk kecek mat saleh pun..x soh dok koya la..p mapus ngn bahsa mung tu…xsoh dok brani g make kat kedai klate lg deh…nasib mung x g kedai ak..ore cino mr kl pn kecek cino jugok hok x tahu speaking tu..ok jah…mung jaga sikit mulut tu deh..jgn dok sdp mulut jah

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Trending