Connect with us

Viral

“Dulu tegar menjadi pondan, kini meninggal dunia dalam keadaan beriman..”

Kisah ini berlaku dalam beberapa tahun yang lepas ketika projek kem yang diadakan khas untuk Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender (LGBT). Kau bayangkan kitaorang buat kem untuk diaorang, diaorang anggap kem tu untuk suka-suka. Antara intipati kem itu adalah mengenali diri dan sahsiah diri. Series cakap, bukan mudah nak uruskan diaorang ini.

Sampai kalau solat jemaah, berapa kerat saja yang datang, yang lain terjun sungai. Kitorang buat kem di Ulu Yam. Hari terakhir itu kitaorang wajibkan semua peserta untuk datang berjemaah tetapi kebanyakkan yang datang waktu Isyak saja. Kitaorang satu kumpulan redho saja sebab mungkin ini cabaran yang tuhan bagi dekat kitaorang

Dijadikan cerita, tiba-tiba ada seorang pondan datang surau dengan yakin pakai telekung. Kau rasa? Terperanjat teruk sukaralewan wanita. Sukaralewan lelaki lagilah terkejut. Kitorang dah habis fikir dan kitaorang biarkan dia solat dengan keadaan macam tu.

Tai, atas nasihat daripada sukaralewan wanita, dia pun solat di antara saf laki and saf perempuan. Aku tak ingat apa yang diaorang nasihatkan sampai dia setuju. Jadi, kami pun terus solat. Lepas solat pusing belakang semua peserta hilang dan yang tinggal hanya sukaralewan dan pondan tadi.

Tak lain tak bukan lagi mesti semua peserta pergi terjun sungai sebab hari terkahirkan jadi  diaorang mesti berseronok dekat sungai. Lepas tu kitaorang sambung zikir dan masa imam baca doa, tiba-tiba kitaorang dengar bunyi ada orang menangis dan meraung. Kitaorang dah tak sedap hati dah masa tu tapi bila kitorang toleh rupanya si pondan tu.

Kitorang terus pergi kat dia sebab takut la dia kena rasuk ke apa kan. Yelah dalam kem selalu dimomokkan dengan benda halus, tapi rupanya sangkaan kitaorang meleset. Dia sebenarnya dapat hidayah Allah sebab dia kata dia tak pernah rasa seindah dan setenang tu dalam sujud. Keadaan tu berterusan sehingga dia meraung raung memohon ampun dekat Allah. Semua sukarelawan dah tak tau nak buat apa. Kitaorang buntu tapi nasib baik ada ustaz ni ambil tempat duduk depan dia.

Yelah, kalau peluk takut pulak nanti timbul fitnah sebab dia pakai telekung. Nanti orang nampak ke apa, jadi tular pulak. Jadi kami semua ambil inisiatif untuk pujuk dia. Pujuk punya pujuk punya pujuk,dia dah perlahan-lahan bertenang siap janji nak berubah.

Kami bersyukur sekurang-kurangnya dalam 30 orang ada seorang yang ingin berubah. Jadilah. Kami buat perjanjian akan pantau dan bantu. Selebihnya kita serah pada yang Maha Pengasih dan Penyayang. Beberapa hari selepas kem tu, kitaorang jumpa dia dan dia ambil kepitusan nak balik kampung.

Kitaorang apa lagi, bertukar la nombor telefon dan dia pun balik kampung tapi tiba-tiba dia menghilang. Puas kitaorag cari tapi gagal. Setahun berlalu, tiba-tiba kitaorang dapat khabar yang dia dah meninggal dunia. Dia meninggal betul-betul seminggu sebelum raya dan kami diminta balik ke kampung dia.

Jadi, lepas berbincang, kami pun ambl keputusan untuk bergerak dua kereta sekali. Satu kereta lelaki dan satu kereta perempuan. Masa perjalanan ke kampung dia, kauorang bayangkan betapa sesaknya jalan raya dengan orang tengah nak buat persiapan sambung raya lepas tu dengan dari KL hujan lebat tapi alhamdulillah sampai kampung arwah, hujan berhenti dah, cuma mendung je. Kitaorang sampai pun agak lewat petang jadi kitaorang pun berbuka puasa dekat surau.

Lepas berbuka dan solat maghrib, kitaorang jumpa dengan orang yang hubungi kami tentang kematian arwah dan beliau merupakan imam di kampung arwah. Aku pun dah jumpa dengan imam tu, aku tak lepaskan peluang untuk tanya serba sedikit tentang punca kematian arwah. Menurut imam kampung tu, arwah meninggal sewaktu hendak solat dan air wudhuk masih lagi di badannya. Keadaan arwah meninggal sangat hebat.

Kitaorang pun terus la tanya macam-macam tapi imam cakap lepas terawih baru dia akan cerita semua. Kami pun dengan redho tunggu la lepas solat terawih. Seperti yang dijanjikan, selesai je solat terwaih, imam tu pun buat pengumuman. Imam tu cakap, mana-mana pihak yang beri manfaat sewaktu arwah tengah hidup, diminta untuk tunggu sebentar.

Kitaorang agak terkejut sebab ramai jugak tunggu dan kami diberitahu, lepas je arwah balik ke kampung, arwah tak pernah disisihkan walaupun dia bekas pondan malah arwah didekati oleh orang sekeliling dan atas faktor keselamatan arwah diminta untuk tukar nombor telefon dan baru kitaorang faham sebab apa kitaorang terputus hubungan dengan arwah.

Sejak dari tu arwah kerja dan hasil dari titik peluh arwah, dia telah gajikan seorang ustaz dari tahfiz berdekatan untuk ajar anak-ank atau kepada sesiapa yang nak belajar mengaji. Malah setiap malam jumaat arwah akan sediakan makanan untuk jamuan lepas bacaan yasin dan tahlil.

Kitaorang diberitahu lagi, pada setiap hari sabtu, arwah mengajar orang-orang kampung cara buat kek dengan pelbagai jenis secara percuma untuk ibu tunggal di kampung arwah dan dan arwah tak pernah tinggal solat lima waktu malah sentiasa pergi ke masjid.

Selain itu, arwah juga salah seorang yang berjaya menghidupkan masjid dengan berjemaah di masjid, mengupah ustaz dan menyediakan makanan setiap hari khamis malam jumaat. Aku yang dengar apa yang arwah dah buat masa dia hidup, aku sendiri malu dengan dengan diri aku ni.

Habis je bercerita, kitaorang semua pulang ke KL dan sepanjang perjalanan tu kitaorang semua diam, mungkin semua tengah berfikir dengan apa yang dah terjadi tapi apa yang aku nak, kita fikir soalan ni sama-sama. Bagaimanakah pengakhiran kita? Adakah dirai atau ditangisi?

Aku tidaklah mengajak kalian meraikan LGBT. Aku cuma harap kauorang membimbing mereka untuk kenal dengan Sang Pencipta sebenar, bukan dengan cara menghukum mereka dan sentiasa menasihati mereka, bukan kita biarkan mereka hanyut. Semoga kita semua diberikan peluang untuk menjadi yang lebih baik. Terima kasih. Semoga Allah merahmati kalian semua.

Komen

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Ikuti kami di Facebook

Trending