Connect with us

Info

Harga rokok naik 1 September, tapi jangan beli rokok seludup, nanti menyesal. Ini sebabnya…

Pada 1 September 2018, harga rokok diumumkan naik susulan penguatkuasaan cukai SST. JT International Bhd (JTI Malaysia) yang merupakan pengilang rokok jenama Winston, Mevius dan LD meluahkan perasaan risau mereka berikutan dengan kenaikan terbaru ini.

Pembeli yang terkesan dengan kenaikan harga ini akan memilih rokok yang lebih murah iaitu rokok seludup seperti John, U2, dan Gudang Garam. Kepada mereka yang merokok, rokok seludup ni memang menjimatkan harga dan jauh lagi murah berbanding rokok yang ada di pasaran. Jika dibandingkan dengan harga rokok biasa pada RM17, rokok seludup pula dijual pada harga RM 3.50. Jauh tu beza!

Tapi ramai tak tahu tentang bahaya rokok seludup ni. Baru-baru ni, Universiti Malaya (UM) ada buat kajian terhadap rokok seludup dan keburukannya sangat memeranjatkan.

Kandungan bahan kimia melebihi had ditetapkan

Menurut kajian daripada UM, rokok seludup mempunyai kandungan bahan kimia 3 kali ganda berbanding rokok yang sah. Kajian ini dibuat kepada rokok Sampoerna, Surya Gudang Garam, dan L.A Lights.

Sebagai contoh, kandungan bahan dalam Gudang Garam lebih daripada 45mg berbanding rokok biasa yang hanya 15mg!

Rokok seludup dibawa dengan menggunakan lori babi

Pada tahun 2016, akhbar Harian Metro mengeluarkan artikel tentang bagaimana sindiket pengedaran rokok menyeludup barangan tersebut menggunakan lori babi bagi melepasi beberapa pintu sempadan yang tertentu.

Perkara ini terjadi kerana permintaan yang sangat tinggi dalam kalangan pembeli. Kebanyakan pembeli hanya inginkan harga yang murah dan demi memenuhi permintaan mereka, pembekal sanggup menggunakan apa sahaja cara untuk menyeludup rokok-rokok itu.

Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Prof Emeritus Tan Sri Dr Abd Shukor Husin turut memberi pandangannya:

Terdapat kemungkinan besar kotak rokok itu bersentuhan dengan bekas atau babi itu sendiri dan jika bersentuhan, hukum rokok itu turut haram kerana sudah dicemari dengan najis.

Jadi macam mana? Nak lagi ke hisap rokok seludup ni?

Boleh disaman sekiranya memiliki rokok seludup

Ya betul, walaupun alasan anda hanya “nak beli rokok murah je”, tapi anda boleh didenda sekiranya disabitkan kesalahan. Sudah banyak kes di mana pembeli disaman hanya kerana memiliki rokok seludup walaupun tidak menjual barangan tersebut.

Malah sudah banyak poster dan operasi yang dijalankan dengan menggunakan tagline:

Jangan jual atau beli rokok seludup

Jadi kalau nak hisap rokok, belilah yang sah dijual oleh pihak kerajaan.

Jadi sekarang ni berbaloi ke rokok seludup tu?

Banyak sebenarnya keburukan daripada kebaikan hisap rokok seludup ni. Ya, memang tidak dinafikan rokok sah mahal. Dah la mahal, nak naik harga pula tu sebab SST. Tapi kena beringat, kita nak hidup lama. Duit pun banyak lagi nak bayar benda lain yang lebih penting jika dibandingkan dengan membayar denda.

Bukan itu saja, kebersihan pun tak terjamin pula tu. Jadi tepuk dada tanya selera, nak ke hisap rokok yang dah digomol oleh babi?

Sumber: Says, Harian Metro

Komen

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Ikuti kami di Facebook



Trending