Connect with us

Viral

Kurang sivik atau memang perangai pengotor? Netizen berang sikap pelancong China berak merata2

Malaysia adalah salah satu lokasi yang sentiasa menjadi tumpuan pelancong yang datang daripada pelbagai negara, budaya dan keamanan di negara ini menjadi daya tarikan para pelancong.

Maka tidak hairanlah jika setiap kali hari cuti, pusat-pusat peranginan akan sentiasa dipenuhi dengan pelawat bukan sahaja warga tempatan malah pelancong luar negara ramai yang berkunjung.

Budaya pengotor pelancong cemarkan pandangan

Baru-baru ini telah tular di Twitter, apabila ada yang berkongsikan beberapa gelagat pelancong daripada China ketika berkunjung ke salah satu pantai popular di Malaysia.

Menurut pengguna akaun Twitter dengan nama @zudomon, dia secara tidak sengaja telah terakam beberapa aksi menjijikan pelancong yang dipercayai dari China ketika berkunjung ke pantai.

Patut tak ban dorang datang Malaysia?

Difahamkan, kejadian itu berlaku di Batu, 5 Port Dickson memaparkan seorang wanita sedang membuang air besar di persisiran pantai tersebut sambil diperhatikan oleh dua rakannya.

Berak dekat Mall pun ada jugak!

Lebih mengejutkan, melalui perkongsian lain di Twitter mendedahkan kejadian yang serupa, namun kali ini aksi tidak bertamadun itu dilakukan dalam salah pusat beli belah di Sabah.

Takkan tak boleh cari tandas?

Aksi mereka sangat mengecewakan, sikap seperti ini perlu dikenakan tindakan setimpal kerana mereka telah mencemarkan kebersihan negara kita.

Pelancong China antara yang paling teruk?

Kat negara dorang pun macam tu…

Cina Malaysia pun tak suka orang China

Tak rasa ape pon kalau kencing merata

Tak tahu guna tandas ke?

Kalau nampak kena terus tegur, bukan setakat rakam jer

Tidak dinafikan, kedatangan pelancong mampu membantu dalam peningkatan ekonomi negara, namun pantauan perlu dibuat dan tindakan patut diambil jika berlaku lagi perkara yang sebegini.

Sumber : Zudomon & KKCity

Komen

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Trending